Marklyft

För att träna ryggen med denna övning är det viktigt att du tänker på förberedelserna, då man kan göra illa sig i denna övning om man skulle få för sig att lyfta fel, eller helt enkelt lyfta för tungt, som många har en förmåga att göra.

Ställ dig axelbrett isär eller bredare isär med fötterna för att få bästa möjliga balans. Se till att fötterna är bra placerade på marken och att hela fotsulorna har fäste.

Nu böjer du dig ner och tar ett bra grepp och låter samtidigt stången vara tätt intill benen.

Lyft skivstången kontrollerat och när du når knäskålarna är det dags att börja räta ut överkroppen och går kontrollerat ner med skivstången igen.

Viktigt att komma ihåg är att alltid ha rak rygg och spänd mage under utförandet.

Lastdrag

Lastdrag går ut på att du sätt dig på maskinen som är avsedd för lastrag. Se till så att du sitter bra och att benskyddet håller fast dig. Ta ett bra grepp av stången med ett brett överhandsgrepp.

Dra nu stången mot dig tills du når övre bröstet och dra sedan axlarna bakåt. Återgå tills armarna är utsträckta och upprepa övningen.

Denna övning fungerar perfekt för träning av både bred och djup rygg, du anpassar avståndet mellan händerna när du tar greppet för att träna ryggen som avses.

Chins

Ta tag i cinsstången med ett brett överhandsgrepp. Låt fötterna hänga fria och dra nu sedan upp dig tills hakan passerat stången, gå sedan kontrollerat tillbaka och upprepa övningen. Chins har länge vart en bra övning för att träna ryggen. Enkel att utföra, behöver inte mycket speciella redskap osv…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *