Undrar du över hur du på ett effektivt sätt ska träna mage? Då har du kommit helt rätt. Du kommer på denna webbplatsen att hitta all tänkbar information om hur du kan träna mage.

Att träna mage har blivit allt populärare, alla vill ha en platt fin mage, gärna med sex-pack.

För att nå detta resultat gäller det att träna mage på rätt sätt. Det handlar både om att träna mage genom styrketräning och att framhäva magmusklerna via fettförbränning.

Det mest grundläggande man bör tänka på när man tränar mage är vilken vikt samt antalet repetitioner man bör använda sig av.

Vill du få upp din styrka, vill du få muskeltillväxt eller kanske få bättre uthållighet i magen när du ska träna mage.

Detta val påverkar hur du ska träna mage. Vill du träna upp din styrka ska du använda mer tyngd och färre repetitioner. Vill du däremot få uthålligare muskler bör du köra på lättare vikter och fler repetitioner.

Man ska även vara medveten om att träna mage tar tid. Man får ingen platt mage på bara några dagar, det kräver både motivation och disciplin.

Träna mage för att bygga muskler?

Många tränar inte mage för att bli starkare och för att bygga muskler, utan för att få en snygg mage. Då handlar det lika mycket och att förbränna fettet på magen som att träna mage.

Det går inte på något sätt att förbränna fettet bara från magen. Genom att träna mage så förbränns fettet på hela kroppen. Det kan då finnas mer effektiva sätt att få fram sina magrutor än att bara träna mage. Då kan exempelvis jogging vara ett effektivare sätt för att bränna fett.

Så för att få det perfekta sex-packet så handlar det både om att träna mage och att bränna fett. För att tips på hur du kan träna mage så rekommenderar vi att du tittar på övningarna som finns på denna webbplatsen.

Träna magen på bästa sätt

Att träna magen är en av nycklarna för att få de där efterlängtade magmusklerna. Det är däremot inte den största anledningen till varför man får magmuskler. I denna artikel kommer vi gå igenom hur man ska träna magen på bästa sätt samt hur man får magmuskler.

Hur man ska träna magen för att få synliga magmuskler är en relativt enkel fråga egentligen. Men med alla myter som finns idag har det blivit en svår fråga att svara på då man först måste bevisa varför alla myter inte stämmer.

Några vanliga myter om hur man ska träna magen

Påstående ett: Man ska göra många repetitioner.

Detta stämmer inte. Man ska inte göra fler repetitioner för magen jämfört med någon annan muskel. Muskelfibrerna (musklerna) är utformade på precis samma sätt som de andra musklerna. Att man för någon anledningen också ska träna magen annorlunda är bara lögn.

Påstående två: Man kan forma muskler.

Det stämmer inte heller. Du har de muskelfästen du har, så de kommer se ut som de gör. Det du däremot kan påverka är hur mycket fett på kroppen du har samt vilka muskler du tränar. Man kan till exempel välja att träna undre eller övre magen. Mer än det kan man tyvärr inte påverka.

Bra magövningar för att träna magen

Statiska magövningar är inte de bästa om man vill få synliga magmuskler. Man ska köra liknande övningar som vilken annan muskel som helst. Vilka övningar man kan göra beror helt på gymmets tillgångar. Fråga en instruktör!
Hur får man synliga magmuskler?

Man får synliga magmuskler genom att ha lite fett på magen. Det är verkligen A och O. Med en låg fettprocent behöver du i princip inte ha gjort en enda situp för att få magmuskler.
Andra metoder

Träna mage kontinuerligt. Två till tre gånger i veckan
Träna rätt. Titta gärna på övningarna vi rekommenderar
Ät rätt. Det är viktigt att äta rätt när man ska träna mage
Sätt upp mål med din träning. “Vill ha si och så många magrutor”, “Vill bli si och så smal” osv. Dessa mål kan enkelt följas upp och ser man framsteg ger det bra motivation.

Sätt ett mål och håll det med vår bantningsguru!

Det är inte svårt att hålla sitt mål, det är inte svårt att bli av med de där extra kilona om du verkligen bestämt dig. Allt handlar egentligen om att bestämma sig. Att göra ett aktivt val och sedan hålla fast vid det. För det är där det oftast brister. Avsaknad av motivation och engagemang. Oftast tänker vi att vi ska försöka gå ner i vikt eller vi ska försöka att träna lite bättre. Det är just det där ordet, försöka, som ställer till det. Då har vi inte helt bestämt oss och då kan vi också godkänna om vi inte håller våra löften för vi gjorde ju ett gått försök, eller? Med hjälp av vår bantningsguru får du tips och råd som håller.

Bantningsurun är din hjälp framåt och du kommer att klara det, du ska klara det. Det är bara att bita ihop. Vi vet alla att det kan vara tufft ibland och det är just då du behöver besöka bantningsgurun för mer inspiration!
Roligare att träna mage med bra utrustning

När du tränar mage är det alltid roligare att träna med bra, snygg och användbar utrustning.
Jag pratar inte bara om träningsutrustningen som vikter och maskiner utan även klädsel. Kläderna avgör även de en stor roll i träningen.
Man kanske inte tränar för att man hatar träningskläder eller för att det inte finns några snygga kläder som passar osv.

Andra hjälpmedel som kan vara bra vid träning är kosttillskott. Gymgrossisten är en stor leverantör av olika kosttillskott som gör att du får i dig det som krävs när du tränar hårt. I bland räcker ju inte den vanliga maten.

Ischias: Dessa symtom ska du vara vaken på

Ischias är ett sjukdomstillstånd, eller kanske rättare sagt ett smärttillstånd, som ofta uppträder hos den som samtidigt har diskbråck eller några andra problem med ryggen. Ischias går sällan att bota med hjälp av läkemedel och mediciner, men istället så försvinner det för det mesta av sig själv efter ett tag. Milda symtom bör försvinna inom två eller tre veckor, annars är det god tid att uppsöka en vårdcentral för att utreda tillståndet. Men det finns också en hel del symtom som är mer allvarliga och som istället kräver direktbehandling på närmsta akutmottagning.
De symtom som är mer allvarliga är bland annat om det är ett barn under 18 år som har stark smärta i ryggen, om man har besvär med att kontrollera avföring och urin eller om man har stickningar och domningar alternativt är svag i benen. Det och mycket mer är symtom som bör tas på största allvar, och vid dessa symtom är det akut sjukvård som oftast är nödvändigt.

Så kan du förebygga ischias

Det absolut bästa sättet för att förebygga just ischias är genom fysisk aktivitet och regelbunden motion. Det spelar inte så stor roll vad man gör, utan all fysisk aktivitet är bra, så därför bör man välja någon aktivitet som man själv tycker är rolig och inspirerande. Styrketräning av mag- och ryggmuskler kan dock vara extra bra då de musklerna hjälper till att stabilisera ryggen vid tunga lyft och annat som belastar ryggen. Så för dig som är rädd om din rygg är det alltså ett mycket bra råd att försöka förebygga ischias genom träning så att du förbättrar dina chanser att klara dig från ischias och andra ryggrelaterade besvär, smärtor och sjukdomar.

Sen är det inte bara träningen och den fysiska aktiviteten som är viktig. Hela livsstilen påverkar oss, och således även våra ryggar. De flesta har ju faktiskt ett mer eller mindre stillasittande jobb, och då är det viktigt att man har en bra sittställning som påfrestar ryggen och nacken så lite som möjligt. Man behöver helt enkelt ha en ergonomisk arbetsposition. Det kräver att man både har skrivbord och skrivbordsstol som erbjuder möjlighet till en tillräckligt bra arbetsställning. För den som sitter på ett konstigt eller ofördelaktigt sätt kommer förr eller senare att drabbas av besvär med kroppen. Antingen om det är med ryggen, nacken eller någon annan del. Det är väldigt viktigt att man tar hand om sin kropp så bra som möjligt för att den ska klara av alla påfrestningar som man utsätter den för.

Mat och magträning går hand i hand

Många drömmer om en vackert platt mage och vet säkert att det inte bara går att träna denna punkt för att få resultatet man önskar. Vill man ha en platt mage gäller det att träna både kondition och styrka. Om man också kombinerar detta med en bra kost kan man snabbt få goda resultat. Men för att må bra behöver man också unna sig vissa saker och inte enbart fokusera på kroppen. Vi behöver också unna oss och det gör många av oss genom att äta en bit mat tillsammans. Vi mår bra av mat och socialt umgänge. Är det något vi vill fira eller hylla så gör vi gärna detta över en bit mat. Givetvis finns det mycket hälsosam mat att unna sig men ibland kanske man tröttnar på frukt- och grönsaksdrycker och vill unna sig något roligt.

Ett besök på restaurang Mister French i Stockholm är en upplevelse i sig. Där serveras bl.a. kött, skaldjur och färsk fisk som är riklig på Omega-3. Restaurangen ligger i Gamla Stan och erbjuder bra mat som främst fokuserar på fransk brasseriemat. Här lägger man tonvikten på fantastiska skaldjursrätter och kolgrillat kött. Restaurangen har ett öppet kök som bjuder på både en trevlig känsla och fantastisk mat. Fransk mat förknippas ofta också med ostar, goda viner och kötträtter. Gryta med blandade grönsaker är en av Frankrikes vanligaste rätter precis som Coq au vin som är tupp kokt i vin. Idag är steak frites den mest serverade rätten på landets brasserier. Detta är alltså stekt biff med pommes frites. Gamla stan bjuder idag på både romantik och fransk mat som håller en hög klass. Här kan man boka bord och se hela menyn direkt via hemsida. Varför inte unna sig en god middag kanske tillsammans med nära och kära. Även här kan man äta rätt mat som håller både magen och kroppen i trim!
Snygga magmuskler med rätt mat

Det är flera faktorer som man behöver tänka på när det gäller att hålla magen i trim och få starka magmuskler. Ma behöver träna magen kontinuerligt, gärna ett par gånger veckan. Utöver detta behöver man äta rätt och ett bra sätt för detta är att sätta upp ett träningsschema. Man sätter upp mål och kan på så sätt sätta ihop träningspass där man hela tiden närmar sig målet. Maten är också en stor del av hur bra träningen tas emot. Det gäller att äta rätt och att äta tillräckligt mycket. Det finns recept på nätet med nyttig mat, bl.a. Coop.se som tipsar om Må bra-mat. Många drar ner på maten om man vill få en finare mage men det handlar egentligen om att äta rätt. Inte att enbart äta mindre. Äter man mat som tillför rätt näring till kroppen kan man faktiskt få resultat snabbare samtidigt som man kan gå ner ett par kilon om det är målet. Det finns många olika tips när det gäller träning och hälsa men man får inte glömma hur stor del maten har i välmående och för själva träningen.

Övningar För Att Träna Mage!
Vanliga Crunch

Träna Mage Med Crunch

Crunch är en utmärkt övning för att träna mage. Det går till så att man ligger på rygg med böjda ben och fötterna i marken. Man korsar sedan händerna över bröstet. Du böjer dig sedan över magen likt en situps ända tills skulderbladen tappar kontakten med golvet. Du åtegår därefter till startposition och gör samma sak igen. Till skillnad från att träna mage med en vanlig sit-up, så ska aldrig den nedre delen av ryggen lämna marken när du gör en crunch. Se illustrationen till vänster för förtydligande.
Plankan

Träna mage med plankan

Plankan är ytterligaren en mycket bra övning för att träna mage. Plankan är en statisk övning som tränar många delar av kroppen. Övningen går ut på att man lyfter sig själv med tår och underarmar och försöker hålla kroppen så rak som möjligt. För att träna mage på bästa sätt med plankan så bör du försöka att hålla denna position så länge som möjligt eller i repetitioner om ca 20 sekunder.
Cykelövning

Träna mage med cykelövning

En annan övning för att träna mage är cykelövningen. En mycket simpel övning som går ut på att man ligger på rygg på golvet. Böjer sedan knäna i en 90 graders vinkel och börjar att cykla med fötterna i luften.

Det kan vara lite svårt med kordinationen i början men när man väl fått in tekniken så tränar man både övre och nedre delen av magen. Även rygg och ben får arbeta under denna övning.

Träna Magen Med Höftlyft

Höftlyft är en kanonövning om du vill träna den övre delen av magen. Sekundärt tränas även höften och de nedre magmusklerna men framförallt är det en träning för den övre delen av magmusklerna.
Utförande
För att träna mage med denna övning, lägg dig på rygg på golvet och lägg händerna bredvid svanskotan. Lyft sedan fötterna mot taket med helt raka ben tills dina ben och kropp utgör en 90 graders vinkel. När du nått 90 grader, lyft höften från marken, som om du försöker nudda taket med dina fötter, dvs. Du ska komma högre med fötterna genom att lyfta på höften. Sänk sedan höften och fötterna igen och återgå till startpositionen. Repetera sedan övningen ett förutbestämt antal gånger. Tänkt på att utföra denna övning långsamt för bästa effekten.

Träna Magen Med Curlup

Att träna mage med curlup är väldigt simpelt, övningen kan liknas vid vanliga crunches.
Denna övning tränar framförallt de övre magmusklerna.
Övningen går ut på att du ligger på rygg med knäna böjda precis som vid en crunch. Lägg händerna vid sidan av höfterna. Gör sedan en mycket kort rörelse med överkroppen mot knäna, gärna långsamt. Se till att utföra övningen väldigt långsamt. Du tränar inte magen bättre för att det går fort…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *