Det finns olika sätt att träna ryggen på. Beroende på vad man väljer får man olika resultat. I denna artikel kommer vi gå igenom hur man ska träna ryggen för att uppnå ett visst mål. Även antal set och repetitioner tas upp.

Träna djup eller bred rygg

Man kan träna ryggen på två olika sätt, samt en kombination av dessa. Ryggen kan antingen bli “bred” eller “djup”. För att få en bred rygg handlar det om att träna ryggen så att man utvecklar stora vingar. Djup rygg handlar om att musklerna “går bakåt” och är något man ofta fokuserar på när man är nöjd med hur bred man är.

Övningar för att träna ryggens djup

För att träna ryggens djup får du använda dig av de ryggövningar som du drar mot bröstet, i ett smalt grepp. Exempel på detta kan vara roddrag där du använder dig av ett handtag som är väldigt smalt eller att du bara håller händerna väldigt nära varandra när du gör övningen.

Övningar för att träna ryggens bredd

När du ska träna rygg för att få bredd på ryggen får du använda dig av de ryggövningar där greppet är brett. Det behöver inte vara att du drar något emot dig, utan kan även vara att du trycker något nedåt eller nedåt bakom huvudet.

För att träna nedre rygg får man framför allt använda sig av marklyft och rodd.

Ett annat sätt att träna ryggen kan vara att använda ett TRX Band. Ett TRX Band är ett träningsredskap som hjälper dig att använda din egna kroppsvikt vid träning. Det finns mängder med övningar anpassade till just detta redskap.

Du hittar fler övningar för att träna ryggen under avdelningen övningar som du hittar i menyn.

Antalet set när du tränar ryggen

Antalet per set när man tränar ryggen är näst mest efter benmusklerna (om vi ser det som en muskel). Man brukar köra mellan 5 – 15 set per styrketräningspass och man varierar mellan övre och nedre rygg samt övningar som tar på båda.

När du tränar rygg så rekommenderar vi att du varierar träningen mellan alla musklerna i ryggen. Kör inte färdigt alla övningar på en del av ryggen innan du går över till nästa.

Antalet repetitioner när man tränar ryggen

Antalet repetitioner när du tränar rygg är precis samma som alla andra muskler. Så kör du 12 repetitioner på bröst gör du det även på ryggen. Däremot kan man i början öka antalet repetitioner för övningar som tar nedre ryggen för att inte skada sig.

Din träning kan få en liten hjälp framåt av gymtillskott!

Träning är A och O för att du och din kropp ska må bra. Att röra sig regelbundet hjälper till att bryta ner stress som kroppen byggt upp och håller dig i form. Både rygg och nacke kan ta skada av för mycket stillasittande och du kommer känna stor skillnad så fort du börjar röra på dig. Även om du tränar mycket kan det vara bra att tänka på olika gymtllskott. Det finns månaga naturprodukter i handels som hjälper dig att bli lite piggare eller att hålla förkylningen borta. Att få i sig alla vitaminer kroppen behöver är viktigt för att du ska må bra. Detta tillsammans med rätt motion gör att du slipper nack och ryggvärk om du sitter framför datorn mycket. Du kan hitta en topplista av olika gymmtillskott här. Här finns också tips, råd och tankar kring din hälsa och ditt välbefinnande.

Vill du göra ett bra köp när du ska köpa kosttillskott hos exempelvis myprotein så rekommenderar vi rabattkoder. På rabattkodsidan hittar du rabattkoder till myprotein och andra erbjudanden och kampanjer!

Tänk på utrustningen

När du tränar rygg är det inte bara viktigt att utföra övningen rätt, det handlar även om at använda rätt utrustning. Ska du använda maskiner, fria vikter eller kanske din egna kropsvikt vid utförandet av övningarna?
En annan utrustning, som kanske inte är riktigt lite viktig rent prestationsmässigt utan kanske mer mentalt och som kanske kan göra träningen roligare är kläderna. Det är väl alltid roligare att utföra saker när man ser bra ut, så även på gymmet. Webbplatsen http://sport-bh.nu/ har samlat mängder med olika sport-bhs i olika stilar och storlekar.
De har guiderna som hjälper dig att välja rätt sport-bh i djungeln av olika typer och märken. Ta en titt nästa gång du ska investera i en ny sport-bh.

Ryggskott; vår kanske mest vanliga sjukdom

Det finns en sjukdom som är väldigt vanligt bland oss människor. Eller, man kanske inte kan kalla det sjukdom, utan snarare åkomma eller besvär. Det som syftas på är ett problem med ryggen, akut lumbago, eller även kallat ryggskott. Ryggskott drabbar så pass många som åtta tiondelar av vår befolkning någon gång under deras livstid. Det betyder att de allra flesta kommer att drabbas någon gång under sin livstid, om man inte har tur, eller lever aktivt och motionerar mycket. Det är nämligen så att träning och fysisk aktivitet är det som är mest effektivt för att förhindra och förebygga uppkomsten av ryggskott. Genom att röra sig mycket så stärker man musklerna i bålen vilket gör att de musklerna kommer att avlasta ryggen och hjälpa till att hantera de påfrestningar som den utsätts för. Därmed så slits inte ryggen lika mycket, och risken för komplikationer så som ryggskott minskar därmed.
För den som drabbats av ryggskott är det viktigt att göra allt som går för att så gott som möjligt lindra symtomen, det vill säga värken, och det kan man göra bland annat genom att läsa behandlingsråd mot ryggskott så att man vet hur man bäst lindrar och gör ryggskottet mindre allvarligt.

Förebyggande åtgärder ändå viktigast

Det viktigaste är i slutändan att man är så noga som det går med att försöka förebygga och minska risken för att drabbas av ryggskott. För det är en smärta som man verkligen inte vill drabbas av, då det nämligen kan göra väldigt ont. Just ryggskott är en smärta som känns från den nedersta delen av ryggen, som kallas ländryggen. När man nyligen drabbats av ryggskott så gör i stort sett alla rörelser av ryggen väldigt ont, men efter ett tag är det oftast endast vissa specifika rörelser som framkallar smärta. De rörelserna kan vara till exempel då man vrider ryggen eller då man böjer den, antingen framåt eller bakåt.
Men även om det effektivt går att lindra ryggskott så är det allra bästa om man kan se till att man aldrig drabbas av det från första början. Som tidigare nämnts i denna artikel så är det bästa sättet för att undvika ryggskott att träna. Träning, träning och åter träning är alltså det som gäller för den som verkligen vill ha en frisk och stark rygg som är fri från smärtor och obehag. Så träning och fysisk aktivitet är alltså det överlägset bästa tipset för den som vill slippa ryggskott och andra värker och bekymmer som har med ryggen att göra.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *