Det första du behöver göra är att du införskaffar ordentliga skor för att kunna springa, löpa på ett sätt som får dig att inte få ont i benhinnor eller fötter. Välj skor med omsorg och tänk inte på att det kostar för mycket, det är viktigt att din kropp mår bra när du löptränar, annars får du lätt skador.

När du börjar använda ditt löpband är det också viktigt att du sätter upp ett mål. Du kanske vill gå ner i vikt, eller få upp din kondition? Det är jätte bra att sätta upp detta mål samt ha en träningsdagbok där du lägger in alla dina träningspass och vikt. Förslagsvis kan du lägga in din vikt varje fredag morgon.

Att köpa inför din nu sunda livsstil:

Ordentliga löparskor
Pulsband
Sköna träningskläder som du kan löpa i och inte svettas ihjäl så det bara blir jobbigt
Förslagsvis en kalender som du kan använda som en träningsdagbok. Det finns även på nätet som du kan använda gratis.

Här kommer lite pass du kan köra som är van eller nybörjare.

Värm upp i 10 minuter och öka sedan farten men ändå så att du kan prata på ett sätt som känns bra utan att anstränga dig för mycket. Denna hastighet som du är på nu kommer att vara din vilohastighet. Dina intervaller ökar du med 2-4 km/h och löper i denna hastighet i en minut. Efter denna minut backar du tillbaka till din vilohastighet som jag skrev ovan. När du sedan har upprepat detta 18-20 gånger kör du nedvarvning i 10 minuter där du sakta ner de sista 2 minuter och går.

Detta är en av olika träningspass du kan köra på löpbandet. Att ha ett löpband i hemmet gör att du alltid har din träning tillgänglig och löpbandet som ger dig dina stora muskler är en perfekt fettförbränning och det lättaste sättet att gå ner i vikt på.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *