Fokusera på att hålla uppe frekvensen.

De flesta människor vill vara säkra på att de får mesta möjliga valuta för varje minut de kör konditionsträning, så det är viktigt att veta den relativa effektiviteten för varje maskin. De tre mest använda och tillgängliga konditionsmaskinerna är löpbandet, crosstrainern och cykeln. Alla dessa maskiner har potential att bränna mängder av kalorier, men effektiviteten är direkt relaterad till din intensitetsnivå.

Maxa din tid på cykeln.

Liksom crosstrainern, är cykeln ett bra och skonsamt alternativ för konditions eller cardio-vaskulär träning. Men det förutsätter också att utövaren övervakar sina egna intensitetsnivåer . Vissa motionscyklar har program som automatiskt justerar motståndet, men de kräver fortfarande att användaren upprätthåller kraft och intensitet på egen hand. På en upprätt eller spinningcykel, maximerar man kaloriförbränning genom att blanda spurter, sittande klättringar och tunga stående klättringar. Fokusera på att hålla en frekvens på 90 till 100 varv vid användning av lågt motstånd och gå inte under 60 vid högre motstånd. Använd motstånds inställningar för att utmana dig själv och hålla pulsen hög under hela träningen. Liggcyklar erbjuder en träning som kan vara mer lämplig för dem som behöver att hålla en lägre intensitet.

Tips för att maximera förbränningen.

Ett bra sätt att övervaka din intensitetsnivå när du använder valfri konditionsmaskin är att bära en pulsmätare eller använda maskinens inbyggda. De flesta maskiner har skärmar som visar en uppskattad kaloriförbrukning och de hjälper dig att vara medveten om dina intensitetsnivåer. Många kan programmeras att pipa när du går under en viss pulszon. Ett annat effektivt sätt att hålla din kaloriförbränning maximerad är att konsekvent variera träningen du utför. Om du använder samma maskiner och kör samma pass varje gång, kommer din kropp att anpassa sig och du bränner färre kalorier, för att så småningom riskera att stanna i utveckling.

Beräknad kaloriförbränning.

Löpband, crosstrainer och cykel ger alla bra kaloriförbrännande träning, men den som kommer att ge dig högst förbränning är den du är mest benägen att använda med hög intensitet. Välj alltså den maskin du trivs bäst med att jobba hårt på inte den där du kan spendera en halvtimme utan att anstränga dig.
Frågor man ställer sig, vilken träning är bäst

Frågor och tankar som många har när det gäller träning är vilken träning som är den bästa eller effektivaste träningen när man ska förbränna fett men har ont i benhinnorna. Har man en gång fått ont i benhinnorna så är det väldigt lätt att få det igen, så fort du har fel skor eller överanstränger dig.

Motionscykel är en bra variant och är du dessutom lite överviktig så är det mycket bättre för dina knän. Det du ska tänka på om du ska köra motionscykling som en träningsform för att gå ner i vikt är absolut att skaffa byxor som är lite vadderade.

Det du kan satsa på är att effektivisera din viktnedgång genom att ta dina cykelturer på morgonen innan du äter frukost för det är då du bränner som mest fett. Dock är att rekommendera att motionera minst 30-40 minuter för att få en förbränning. Få in vanan med att stiga upp en timme tidigare än du brukar. Börja alltid med att dricka ett glas vatten eller drick en kopp svart kaffe för att köra igång en ordentlig förbränning.

Fördelen med att göra sin motion på morgonen är ju självklart att du har det gjort och du kommer att känna dig mycket piggare. Du startar ju igång kroppen i alla muskler. Så sätt igång att lägg in denna vana, och du kommer att må riktigt bra.

Att tänka på

Det finns en del saker du bör tänka på när du köper din motionscykel. Lite tips har du här:

Behöver du tänka på att det ska vara en cykel med högre max vikt? Är det större personer som ska använda den eller endast mediumviktiga människor.
När du ställer in din nya motionscykel ska du vara noga med att ställa in höjden på sadeln för är det en felinställning på det så kommer du inte att träna ultimat. Är ni flera som tränar på motionscykeln så bör du tänka på att den skall kunna ställas in i olika längder.
Ska du träna på detta sätt som rehabilitering för dig eller någon annan ska du tänka på ytterligare en del saker innan du köper din motionscykel. Ta reda på all fakta du behöver innan!
Vilka variationer vill du ha på din motionscykel när det gäller motståndsfunktion? Vill du ha mekanisk motståndsreglering eller elektromagnetisk funktion? Skillnaden mellan dom är ganska stora. Ta reda på vad som passar dina önskemål innan du gör ditt inköp.

Glöm heller inte bort att underhålla din motionscykel. Kolla så att alla bultar sitter som de ska och annat underhåll enligt din användarmanual. Håller du din motionscykel i trim så har du den i många år framöver.

Motioncykel med många program

Letar du efter en motionscykel med många olika program så har du en här. Denna motionscykel gör att du kan variera dig ultimat och därmed inte bli uttråkad i din träning. Du kommer att se fram emot varenda gång du ska träna.

Mathållningen är alltid viktig och desto viktigare när du tränar. Kom ihåg att äta frukost, som är det är det viktigaste målet på hela dagen. Frukost, Lunch, Middag och däremellan mellanmål. Äter du inte som du ska så är det så lätt att du tar till socker och det är inget bra val eftersom socker omvandlas till fett.

Sköt din kost och ät 5 måltider om dagen. Följden blir att du tränar med glädje och du kommer att känna hur din energi blir starkare och starkare.

Ställ din motionscykel på ett ställe du får vara ifred med att lyssna på din musik eller se ditt tv-program samtidigt som du tränar för att det är helt enkelt din ”egen tid”. Tänk på att börja lugnt och sansat, för det tar tid att få in rutinerna. Förslagsvis börjar du med två gånger i veckan och sedan trappar du upp det sakta men säkert.

Skillnad på spinningcykel och motionscykel

Vad är det egentligen för skillnad med en spinningcykel och en motionscykel? Jo, spinning kör du om du vill träna i hög intensitet och förbränna stora mängder av kalorier. Spinning tränar man i grupp och pushar varandra genom att det är en person som leder passet.

Motionscykeln är mycket enklare utformad och inte lika stabil som spinningcykeln. Har du värk i kroppen så är en motionscykel mycket bättre att köra din vardagliga motion med och dessutom använder du en motionscykel i mer lugn form. Vill du köra i grupp gör du självklart det. Har du sedan din motionscykel hemma så gör det att du har mer frihet att träna när du vill.

Vilka muskler tränar du då med motionscykel?

När du cyklar är det mest lårmusklerna och då både bakre och främre lårmuskler som du tränar. Om du tittar på en träningscyklist så har de oftast väldigt deffade muskler. Allt beror på hur du vill träna. Vill du ha kondition eller har du som mål att gå ner i vikt så ska du med fördel köra motionscykel. Läs mer om motionscyklar på vår sajt där har du mängder av produkter att välja mellan.

Slutligen – öka din muskelmassa med motionscykels träning! Lycka till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *